آبیاری قطره ای چیست؟

آبیاری قطره ای (drip irriation) نیز نوعی سیستم آبیاری پیشرفته و جدید می باشد که به صورت قطره ای آب را به دل خاک ها و گیاهان می رساند.این انتقال آب از سیستم آبیاری قطره ای به سبب یکی از تجهیزات مهم در این امر یعنی قطره چکان با فشار بسیار کمی به دل گیاهان و ریشه هایشان منتقل می گردد.

آبیاری قطره ای که به نام آبیاری موضعی هم شناخته می شود با انتقال و فشار کم آب به گیاهان به نوعی سبب بهینه سازی و مصرف کم این غنیمت کمیاب(آّب)می گردد که نشان از کاربرد بی نظیر آبیاری قطره ای می باشد.

آبیاری قطره ای

انواع آبیاری قطره ای

  1. اجرای آبیاری قطره ای با آرایش یک طرفه 
  2. اجرای آبیاری قطره ای با آرایش دو طرفه
  3. اجرای آبیاری قطره ای با روش کوزه ای(سفالی)
  4. اجرای آبیاری قطره ای با روش زیرسطحی
  5. اجرای آبیاری قطره ای با آرایش لوپ حلقه ای

—————————————–

اجرای آبیاری قطره ای با آرایش یک طرفه

روش کار

در اجرای آبیاری قطره ای با آرایش یک طرفه با استفاده از قطره چکان هایی بر روی لوله هایی که به مثل خطی راست بر روی سطح خاک قرار گرفته اند آب به ریشه گیاهان منتقل می شود در این روش لوله ها خطی از یک سمت گیاهان رد شده و عبور می کنند تا به راحتی به گیاهان آب انتقال داده شود.در این روش برای اجرای صحیح آبیاری بهتر  است فاصله بین گیاهان حداکثر 2.5 متر یعنی کمتر از آن باشد.


تناسب با گیاهان

این روش کار در سیستم آبیاری قطره ای برای گیاهانی یک ساله مناسب می باشد تا در طی این زمان با بهره مندی رطوبت به میزان معین از طریق این لوله ها به رشد خوبی برسند.

آبیاری قطره ای یک طرفه

اجرای آبیاری قطره ای با آرایش دو طرفه

روش کار

در این روش برعکس اجرای قبلی که لوله ها تنها از یک سمت گیاهان عبور می کردند در دو طرف گیاهان لوله هایی برای انتقال آب قرار دارد.و برای آبرسانی بهتر فاصله بین گیاهان در اجرای آبیاری قطره ای با آرایش دو طرفه بهتر است که الزاما حداکثر 3 متر یعنی کمتر از آن باشد.


تناسب با گیاهان

این روش بیشتر برای آبیار قطره ای درختان کهنسال استفاده می گردد زیرا این درختان به دلیل قدمت زیاد و ریشه های رشد یافته شان به میزان آب بیشتری نیاز دارند.

آبیاری قطره ای دو طرفه

اجرای آبیاری قطره ای با روش کوزه ای(سفالی)

روش کار

همانطور که از نامش پیداست در این روش برای آبیاری گیاهان به جای بهره مندی از قطره چکان از کوزه هایی انحصاری یا سفال استفاده می گردد.در این روش کوزه های انحصاری یا سفال ها سوراخ شده و نیز برای آبیاری در عمقی به طول حدودی 40 متر در خاک قرار می گیرند و با قرارگیری تعدادی شن در دورشان به آبرسانی گیاهان و درختان می پردازند.

هوشمند سازی مدارس
بیشتر

لذا لوله های کاربردی در این روش بر روی سطح نرم خاک یا کمی زیر آن قرار می گیرند.

این روش شباهت زیادی به روش اجرای آبیاریی قطره ای آرایش یک طرفه یا دو طرفه دارد و به مثل آن ها برای انتقال آب و آبرسانی به گیاهان و درختان از لوله استفاده می شود.لوله پلاستیکی محکمی نیز در این روش بر روی خاک قرار گرفته و در کنار کوزه ها یا سفال ها آبیاری انجام می شود.

آبیاری قطره ای کوزه ای

اجرای آبیاری قطره ای با روش زیرسطحی

روش کار

این روش از روش های بسیار محبوبی برای مدیریت و کنترل مستقیم رشد و سلامت ریشه گیاهان می باشد که به مانند روش آرایش دو طرفه نیز اطراف گیاهان لوله هایی قرار دارند تنها تفاوتی که وجود دارد برداشت مقداری خاک از اطراف گیاهان است و لوله ها در خاک فرو رفته و با قطره چکانی نیز آبرسانی به گیاهان و درختان را به ثمر می رسند.


تناسب با گیاهان

این روش کاربرد زیادی در مناطقی که میزان آب در آن ها کم می باشد،دارد و نیز به دلیلی که پیش تر به آن اشاره کردیم برای کشت گیاهانی با عنوان گیاهان ردیفی مناسب می باشد و گیاهان به خوبی در این روش به خوبی رشد می کنند؛ کشاورزان به سبب این تناسب از آبیاری زیرسطحی بسیار استقبال می کنند.

آبیاری قطره ای زیرسطحی

اجرای آبیاری با آرایش لوپ حلقه ای

روش کار

در این روش بر روی لوله لوپ یا داخل آن قطره چکانی قرار دارد که به سبب آن آبرسانی به گیاهان و درختان انجام می گردد.در این روش برای آبرسانی بهتر به هر گیاهان و درختان فاصله بین این گیاهان حداقل 4 متر یعنی بیشتر از آن می باشد.


تناسب با گیاهان

این روش هم برای درختانی که تازه رشد یافته و به قولی جوان محسوب می شوند و هم برای آبیاری قطره ای درختان کهنسال مناسب می باشد تنها تفاوتی که وجود دارد در تعداد قطره چکان های روی لوله می باشد لذا به سبب جوان بودن درختان نیز از تعداد قطره چکان کمتری استفاده می گردد و برای آبیاری درختان کهنسال به سبب قدمت زیادشان تعداد قطره چکان بیشتری برای آبیاری وجود دارد.

آبیاری قطره ای لوپ حلقه ای

آبیاری قطره ای لوپ حلقه ای

گذری بر مزایا و معایب آبیاری قطره ای در عصر امروز

ابن روش هم مانند هر روش آبیاری دیگری دارای مزایا و معایب خاصِ خود می باشد ولی هیچ یک از معایب آن سبب دیده نشدن مزایای پرکاربرد سیستم آبیاری قطره ای نمی شوند.

فواید آبیاری قطره ای

  • مصرف بهینه آب و انرژی
  • مرطوب نمودن ریشه گیاهان
  • مانع از ایجاد علف هرز به دلیل عدم خیس شدن سطح خاک
  • یکنواخت بودن سیستم آبیاری قطره ای
  • عدم محدودیت مکانی و اجرایی(در هر زمینی قابل اجرا می باشد)
  • توزیع و انتقال قابل کنترل آب
  • به دلیل کارکرد زیاد لوله های خطی هزینه کمتری برای نیروی انسانی در نظر گرفته می شود
  • افزایش کیفیت و رشد گیاهان،درختان و دیگر محصولات

  • عدم محدودیت با صاف نبودن زمین کشاورزی
  • کاهش احتمال آسیب رسیدن به محصولات و گیاهان
  • بازدهی بالا بنا بر اجرای اصولی آبیاری قطره ای
  • بهره مندی قابل اطمینان از آب های غیرآشامیدنی که بازیافت شده اند
  • قابلیت کنترل و تنظیم میزان آبیاری و آبرسانی به گیاهان و درختان با بهره مندی از شیرها و..
  • مصرف بهینه مواد مغذی مورد نیاز گیاهان و کودهای لازم
  • امکان اجرا در زمین هایی که صاف نبوده و شیب دارند
  • و بسیاری دیگر از فواید و کاربرد آبیاری قطره ای

معایب آبیاری قطره ای با ضرورت اصلاح

  • عدم تناسب با گیاهانی که برای رشد به آبیاری بارانی نیازمند بوده و از مواد و کودهای شیمیایی برای رشد گیاهان استفاده می گردد.
  • احتمال گرفتگی قطره چکان ها و عدم انجام آبیاری یا مشکل افزایش میزان آبیاری
  • دسترسی کمتر گیاهان به آب سبب رشد کمتر و یا دیرهنگام آن ها می شود
  • در ابتدای اجرای سیستم آبیاری قطعی به هزینه بالایی نیاز است
  • به دلیل سیستم آبیاری قطره ای نمک دور گیاهان جمع می گردد

سیستم آبیاری قطره ای

راهکارهایی مبنی بر رفع معایب آبیاری قطره ای

🔴 احتمال گرفتگی قطره چکان ها و عدم انجام آبیاری یا مشکل افزایش میزان آبیاری

هزینه اجرای روف گاردن
بیشتر

🔴 دسترسی کمتر گیاهان به آب مصرفی

🔴 آسیب رسی به گیاهان به دلیل تجمع نمک به دور آن ها: در سیستم آبیاری قطره ای نمک هایی دور گیاهان جمع می گردد که در طی زمان به دلیل بارش کم باران به دل خاک نفوذ کرده و به ریشه نیز می رسد.


احتمال گرفتگی قطره چکان ها و عدم انجام آبیاری یا مشکل افزایش میزان آبیاری

راهکار پیشنهادی:می توان از سیستمی با عنوان فیلتراسیون استفاده نمود تا از گرفتگی قطره چکان ها جلوگیری به عمل آید..

از قطره چکان هایی که تولیدی برند مطمئن و باکیفیتی هستند استفاده شود..بیشتر به کیفیت آبی که برای آبرسانی استفاده می گردد توجه نمود.

دسترسی کمتر گیاهان به آب مصرفی

راهکار پیشنهادی:بهتر است از این روش در ابتدا برای آبیاری درختان کهنسال استفاده نگردد زیرا به دلیل رشد و توسعه یافتگی درختان به شدت حساس بوده و به میزان زیادی آب نیازمند هستند ولیکن می توان در آغاز از این روش برای درختان میوه استفاده نمود.

آسیب رسی به گیاهان به دلیل تجمع نمک به دور آن ها

راهکار پیشنهادی:نیاز است که به زمین مورد نظر دقت کرد تا امکان آبیاری سطحی را در بر داشته باشد و پیش از شروع فصل بعدی زراعت یعنی در انتهای فصل زراعت فعلی نیز آبیاری سطحی بر روی گیاهان انجام گردد تا نمک ها شسته شوند

.در ادامه می توان زمانی که باران می بارد تجهیزات آبیاری قطره ای را خاموش نکرده تا همراه با آب باران سطح خاک را شسته و نمک را از دور گیاه جدا کند تا به ریشه آن نفوذ نکند.


راهکار پیشنهادی برتر :افرادی که به دنبال بهترین کیفیت اجرا در سیستم و تجهیزات آبیاری قطره ای برای زمین زراعی و کشاورزی خود هستند می توانند از تخصص تیم حرفه ای و توانمند دکور سبز بهره گرفت..

با نصب و اجرای برترین و باکیفیت ترین سیستم آبیاری قطره ای نیز از سلامت کیفیت این سیستم در زمین های کشاورزی خود اطمینان حاصل کنند.

سیستم آبیاری قطره ای

فروش تجهیزات آبیاری قطره ای با کیفیت

دکور سبز نیز با ارائه بهترین کارکرد سیستم و تجهیزات آبیاری قطره ای نیز موثرترین و اصولی ترین سیستم آبیاری قطره ای به گیاهان را بر روی هر نوع زمینی به اجرا در آورده و  کیفیت این تجهیزات و سیستم را همانند نصب سیستم آبیاری خودکار برای دیوار سبز نیز تضمین می کند.

تیم حرفه ای و مجرب دکور سبز با در نظر داشتن تمامی احتمالات پیش از نصب و اجرای سیستم آبیاری قطره ای به هم فکری و تبادل نظر پرداخته و ضروری ترین نکات را پیش از اجرا در نظر داشته و عملی می سازند.

لذا دکور سبز مفتخر بوده است برترین سیتستم آبیاری قطره ای را به اجرا درآورد بنابراین افراد می توانند برای نصب سیستم آبیاری قطره ای بر روی زمین هایشان توسط این تیم توانمند و کاربلد،با دکور سبز تماس حاصل کنند.

—————————————

نمونه طرح آبیاری قطره ای

نمونه طرح آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای

نمونه طرح آبیاری قطره ای

نمونه طرح آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای به چه صورت انجام می گردد؟

این روش برای اجرا انواع متعددی دارد که در محتوا به آن ها اشاره نموده ایم ولیکن به طور کل آبیاری قطره ای با لوله هایی که روی آن ها قطره چکان قرار دارد آبیاری به گیاهان،درختان و محصولات را به ثمر می رساند.

ماس وال
بیشتر

چه تجهیزاتی برای سیستم آبیاری قطره ای مناسب است؟

افراد می توانند از مشاوره دکور سبز بهره مند شده و تمامی سوالات خود را جویا شوند و در صورت تمایل پس از دریافت پاسخ های تخصصی می توانند نصب و اجرای سیستم آبیاری قطره ای برای زمین خود را به تیم حرفه ای و توانمند دکور سبز با ضمانت کیفیت نصب و اجرا بسپارند.

هزینه نصب سیستم آبیاری قطره ای چقدر است؟

پاسخ به این سوال به عوامل متعددی اعم از متراژ زمین،نوع محصول و سیستم آبیاری مختص به آن،تجهیزات لازم و..می باشد بنابراین پیشنهاد می دهیم افراد برای کسب اطلاعات دقیق و تخصصی از مشاوره دکور سبز استفاده و تماس حاصل کنند.

Rate this post