گیاهان دیوار سبز کدامند؟

مدت هاست که دیوار های سبز و گیاهان دیوار سبز به عنوان یکی از دکورهای زیبا در بسیاری از اماکن مورد استفاده قرار می گیرد. این دیوارها با توجه به مهندسی و دانش و تخصصی که برای ساخت آن به کار گرفته می شود زیبایی منحصر به فردی دارند. مزیت های دیوار سبز به زیبایی آن بسنده نشده است و مزایای دیگری همچون کاهش دما، افزایش فضای سبز و … دارد.

اولین موضوعی که درباره ساخت دیوار سبز ایجاد می شود انتخاب گیاهان مخصوص دیوار سبز است. انتخاب گیاهان دیوار سبز عوامل متفاوتی را در بر می گیرد. استفاده از گیاهان بومی یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید چرا که گیاه مورد نظر باید توانایی رشد در آب و هوای منطقه را داشته باشد. همچنین نوع و میزان تابش خورشید اهمیت به سزایی در انتخاب نوع گیاهان دارد.

میزان نیاز گیاه به آب و نوع رشد آن نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار است. از طرفی  شکل ظاهری گیاه نیز اهمیت به سزایی دارد تا به این ترتیب دیوار سبز به زیباترین شکل ممکن طراحی شود.

دقت کنید در صورتی که گیاه مناسبی را برای دیوار سبز خود انتخاب نکنید در آینده با هزینه های زیادی رو به رو خواهید شد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا مناسب ترین گیاهان دیوار سبز را به شما معرفی کنیم.

نیاز به دیوار سبز و یا خدمات دکور سبز دارید؟ برای استعلام قیمت و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

گیاهان برگی

سرخس شمشیری(nephrolepis sp)

سرخس برگ شمشیری از جمله گیاهانی است که به رطوبت 70-90% ،به آبیاری متوسط تا زیاد، نور معمولی و حرارت متوسط احتیاج دارد. این گیاه بومی نواحی استوایی است که همیشه سبز است و به عنوان یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی شناخته می شود.

دیوار سبز رستوران
بیشتر

سرخس شمشیری - گیاهان دیوار سبز

سرخس لانه پرنده ای(asplemium nidus)

این نوع گیاه نیاز به آب و هوای گرم و مرطوب دارد. این گیاه بومی شهرهای ژاپن، استرالیا و هندوستان است. این گیاه به نور متوسط ، آبیاری متوسط و رطوبت بین 50 تا 70 درصد نیاز دارد. این گیاه کمترین دمایی که نیاز دارد در زمستان 15 درجه سانتیگراد و در تابستان 18 درجه سانتی گراد است.

سرخس لانه پرنده ای

سرخس پای خرگوشی(rabbit’s foot fern)

این نوع از سرخس به دمای 15 تا 24 درجه سانتی گراد نیاز دارد. همچنین این گیاه باید زیاد آبیاری شود. سعی کنید تا شرایط این گیاه را تا حد زیادی مرطوب نگه دارید. همچنین این گیاه نباید در برابر نور مستقیم خورشید قرار گیرد و بهتر است در سایه یا نور غیر مستقیم باشد.

سرخس پا خرگوشی - گیاهان دیوار سبز

پوتوس طلایی

پوتوس از جمله گیاهان دیوار سبز است که بومی کشورهای اندونزی، هند و استرالیا است و از این جهت در دماهای متفاوت رشد می کند. از این جهت در اغلب محیط ها قابلیت رشد و تکثیر دارد. دمای مناسب برای این گیاه بین 15 تا 29 درجه است. از لحاظ نور نباید این گیاه در برابر نور مستقیم خورشید قرار گیرد چرا که منجر به سوختگی برگ های آن می شود.

همچنین نباید به میزان زیادی آبیاری شود و سعی شود تا 0.5 سانتی متر از خاک خشک بماند.

این گیاه در انگلستان به پیچک شیطان معروف است و برای حیوانات اهلی و انسان سمی است.

پوتوس طلایی

سرخس شاخ گوزنی

یکی از گونه های سرخس هاست که مانند دیگر سرخس ها به نور کم تا متوسط احتیاج دارد. همچنین لازم است که خاک آن همیشه خیس و رطوبتی بین 50 تا 70 درصد داشته باشد.

مزایا و معایب دیوار سبز
بیشتر

سرخس شاخ گوزنی - گیاهان دیوار سبز

عروس چمن (هلکسین)

این گیاه زیبا و ارزان در بعضی مواقع به نام اشک نوزاد شناخته می شود. این گیاه سایه دوست است و نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد چرا که باعث سوختگی و پوسیدگی آن می شود. البته بهتر است که محیط این گیاه سرشار از نور باشد.

این گیاه تاب آبیاری های نامنظم را ندارد پس بهتر است که آن را همیشه خیس و مرطوب نگه دارید ولی از غرقاب کردن آن در آب خودداری کنید.

این گیاه در دمای 16 تا 24 درجه بهترین شرایط را خواهد داشت.

عروس چمن

پاپیتال

گیاه پاپیتال در ایران به عنوان عشقه نامیده می شود. زادگاه اصلی این گیاه در آسیا، اروپا و شمال آفریقا است. پاپیتال به عنوان گیاه دیوار سبز شناخته می شود چرا که بالارونده است و به محض اینکه در برابر مانعی عمودی قرار گیرد بالا می رود.

این گیاه سایه دوست است و علاقه به نور زیاد ندارد.

گیاهان گروه ساکولنت

اسکینانتوس (Aeschynanthus radicans)

این گیاه از گیاهان دیوار سبز است که بومی جاوه و جنگلهاي پرباران جنوب آسياست و به صورت آویزی به عنوان یکی از گیاهان دیوار سبز استفاده می شود. این گیاه به نور متوسط تا زیاد و مستقیم همراه با هوای گرم، آبیاری متوسط، رطوبت هوای 50 تا 70 درصد و خاك اسیدی نیاز دارد

اسکینانتوس گیاه دیوار سبز

دراسینا (Dracaena)

دراسنا از جمله گیاهان دیوار سبز است که به نور متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه مرطوب، رطوبت هوای ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

دراسینا

استفانوتیس یا یاسمن (Stephanotis floribunda)

این گیاه به نور متوسط گرمای عادی، خاك همیشه خیس، رطوبت 70 تا 90 درصد محیط و خاك قلیای احتیاج دارد.  درجه حرارت مناسب برای این گیاه متوسط 16 تا 28 درجه سانتیگراد باشد و از دمای زیر 7 درجه سانتیگراد باید اجتناب شود.

دیوار اکولوژیک چیست؟
بیشتر

یاسمن - گیاهان دیوار سبز

بیشتر بخوانید : انواع دیوار سبز

گیاهان دیوار سبز تنوع بسیاری دارند و ممکن است انتخاب از میان آن ها کمی مشکل باشد. اما با در نظر گرفتن شرایط جوی محیط مورد نظر و زیبایی های ظاهری گیاه مورد نظر می توانید انتخاب خوبی از میان گیاهان ذکر شده داشته باشید.

نیاز به دیوار سبز و یا خدمات دکور سبز دارید؟ برای استعلام قیمت و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
4.2/5 - (4 امتیاز)